Q: One last thing. Tempted by a Planescape Kickstarter?
Chris Avellone: Yes! Very tempted.
Q: It seems like a prime target...
Chris Avellone: Yeah - I think the challenges we've spoken about would all have to be considered and to be honest I don't know if I'd want to do it as a Planescape game - I think a better approach would be to ignore the D&D mechanics and respect what Planescape was trying to do and what the game did and see if you can do what Fallout did when it became the spiritual successor to Wasteland.
I think if you made a game using some of the concepts of Planescape, the metaphysical ideas and the plane travel, without using the D&D mechanics, you could actually come up with a much better game. With Torment, I'd argue that the D&D base actually, in places, got in the way of the experience. It was a lot harder to make a game with those ideas in it with D&D mechanics. So much that we had to break a lot of them. We had to ignore certain spells, change up the class mechanic so that you can switch at any time you like by remembering abilities.
That was stuff that D&D didn't allow for, it was to restraining in some respects. If we did do a spiritual successor, then I don't know if we'd use the Planescape licence or attach the mechanics, perhaps something that has a different feel to Torment.
Mi sa che il buon Chris, come il sottoscritto, ha passato anni a sostenere che AD&D sia quasi totalmente inadeguato all'ambientazione di Planescape.
Per la cronaca, una mezza-idea a riguardo se l'era già fatta, a seguito della prima ondata di "proposte":
1. Planescape 2/Planescape Spiritual Successor.
2. An Isometric turn-based/pause RPGs in general.
3. The “other” category – this fell into game suggestions and mechanics and genres that were only suggested by 1 or 2 folks. I read all of these.
4. Make whatever you want, we’ll support you.
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Innanzitutto, scarterei a priori un'ipotetico Planescape 2, perché è ormai un setting abbandonato dalla casa madre, di cui la licenza semplicemente non verrà mai concessa.
Non a caso, si parla di "spiritual succesor", ovvero, un prodotto che ne richiami i tratti salienti.
Per quanto riguarda il secondo punto, lo credo possibile. Alla fine, non è che ci sia una tale saturazione di giochi turn-based da rendere addirittura improponibili due progetti paralleli.
Tutt'altro, considerando che c'è una consistente nicchia del genere non servita, è verosimile che possano addirittura pubbicizzarsi a vicenda.
Quanto al resto, confido nella riesumazione di vecchie idee messe da parte e scartate in fase di progettazione dei vecchi titoli
Quelle idee nate durante lo sviluppo, ma che per un motivo o l'altro (publisher e tempi) son rimaste nel cassetto, in attesa di tornare utili.
Che prenda i vari "Vision Statement" e dia una seconda possibilità a tutto ciò che fu tagliato in Torment e KOTOR 2, ma anche nei defunti Fallout: Van Buren, Torn e Alien RPG.
Vedremo.